torsdag den 22. oktober 2009

Sådan Skaber Du et Godt Første Indtryk

Carnegie CoachTM

Ved Thomas Dybvad
Adm. Direktør, Dale Carnegie Training®

Sådan Skaber Du et Godt Første Indtryk

Kære Carnegie Coach:
 

Jeg er netop blevet ansat som leder af en stor virksomhed. Dette er en meget spændende tid for mig, men jeg er nervøs. Jeg vil gerne gøre et stort første indtryk, især fordi jeg vil være leder for mange af de ansatte jeg møder. Jeg har hørt fra tidligere kolleger, at jeg kan synes at forekomme uhøflig og utilnærmelig til tider. Jeg er nervøs for, at mine nye kolleger vil se mig på den måde. Kan du give mig nogen tips?   - Anne-Mette


Kære Anne-Mette:

Tillykke med din nye stilling! Det er vigtigt, at vi får en god start, når vi tiltræder en ny stilling. Desuden er det vigtigt at bevare et positivt indtryk, selv efter at du har mødt alle. Her er nogle tips til hvordan du kan skabe et godt indtryk at vinde dine kollegers respekt og tillid.

1). Smil
Det er et meget enkelt, men et effektiv punkt at huske. Vi er naturligt tiltrukket af folk, der har et smil på deres ansigt. Smil skaber et imødekommende og troværdigt indtryk.

2). Vær en god lytter
Når vi møder folk for første gang har vi en tendens til at være nervøse og plapre løs om os selv. I stedet for at fokusere på dig, så spørg dine kolleger om dem selv. Lyt og være oprigtig interesseret i, hvad de siger.

3). Se dem i øjnene
Når du møder en person første gang, se ham eller hende i øjnene og smil for at etablere en direkte forbindelse. Dette vil vise, at du er nemt tilnærmelig, og oprigtig interesseret i at møde dem.

4). Huske navne
Vi kan alle godt lide at høre lyden af vores eget navn. Det kan være svært at huske alles navne, men prøv dit ypperste for at skabe relationer mellem navne og ansigter. At tiltale nogen ved hans eller hendes navn er personlig og viser du gere vil lære dine nye kolleger at kende. En praktisk måde til at hjælpe dig selv med at huske et navn, er, at sige deres navn højt, når du møder dem, og finde en egenskab som kan hjælpe dig med at huske dem.

Hvis du har forretningsrelaterede spørgsmål eller ønsker anden rådgivning om arbejdspladsen, besøg vores hjemmeside på www.dalecarnegie.dk eller mail os på info@dalecarnegie.dk.

Relaterede Emner/Kurser:
Præsentationsteknik - High Impact Presentations (HIP)
Ledertræning - Leadership Training For Managers (LTM)
Personligt Lederskab & Kommunikation - Dale Carnegie Course (DCC)


Du kan også læse mere om Dale Carnegie Training og vores kurser på finduddannelse.dk og bestille informationsmateriale:
Kursus i Præsentationsteknik - High Impact Presentations (HIP)
Kursus i Personligt Lederskab og Kommunikation - Dale Carnegie Course (DCC)
Ledertræning - Executive Seminar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar