torsdag den 8. oktober 2009

Interagere med publikum

Carnegie CoachTM

Ved Thomas Dybvad
Adm. Direktør, Dale Carnegie Training®
Interagér med dit publikum v.h.a. Q&A

Kære Carnegie Coach,

Mit job kræver hyppige besøg på kundernes kontorer for at præsentere mit firmas produkt. Jeg er nødt til at kunne overbevise dem til at købe vores produkter og få dem til at tro, at bruge dem vil gøre deres virksomhed mere effektiv. For at give dem mere tryghed omkring produktet har jeg implementeret afsluttende Q&A sessioner i min præsentationsteknik. Desværre er der ikke mange spørgsmål, der stilles efter mødet, hvilket gør det vanskeligt for mig at opretholde samtalen. Jeg vil have dem til at føle sig tilpas og være i stand til at kommunikere med mig. Hvad kan jeg gøre for at gøre Q&A delen af mødet mere vellykket og få alle involveret?   - Henriette

Kære Henriette,

At præsentere foran andre kan være lidt skræmmende, men jeg er glad for at høre, at du ikke er bange, og faktisk ønsker, at alle skal deltage. Q&A sessioner som er en god fremgangsmåde i slutningen af din præsentation, er en vigtig del i din præsentationsteknik. Dette er en glimrende måde at fange publikums opmærksomhed ved slutningen og efterlade et godt indtryk. Det centrale er, at du ikke går i panik. Du skal bare følge et par enkle trin til at optimere din præsentationsteknik og få Q&A delen af din præsentation til at være mere interaktiv og vellykket.

• Forbered dig grundigt.
Gennemgå det materiale, du har besluttet at fremlægge og sikre dig, at du er klar til at besvare ethvert muligt spørgsmål. Ofte bliver fjendtlige spørgsmål spurgt, så vær forberedt på alt. En god måde at forbedre din Q&A session er at øve forskellige spørgsmål på egen hånd.

• Tag ikke spørgsmål under præsentationen.

 Når et nyt produkt præsenteres til nogen, vil de altid ønske at stille spørgsmål. Hvis du ikke ønsker at blive forstyrret, så lad dem vide i begyndelsen, at du vil besvare alle de spørgsmål, de måtte have i slutningen af din præsentation. Dette vil sikre, at du ikke mister overblikket over, hvad du var i færd med at fortælle, og deltagerne vil få bedre spørgsmål at stille, når de har hørt hele din præsentation af produktet.

• Besvar spørgsmål præcist dog enkelt, understøttet af fakta, data og erfaringer.

Forklar alting grundigt, og i et enkelt sprog, da ikke alle deler din vidensbase omkring det produkt, du tilbyder. På den anden side, hvis du ikke kender svaret på et spørgsmål, så sig sandheden og indrøm det. Det er bedre at være ærlig end at give en falsk udtalelse. Fortæl dit publikum, at du vil undersøge spørgsmålet og vende tilbage til dem med et svar. Dette vil sikre din troværdighed.

• Giv præcise svar og besvar så mange spørgsmål som muligt.

Lad dine svar være kort og direkte, hvilket vil gøre at de bliver husket og at de har mere fokus. Sørg for at besvare alle spørgsmål, og derefter komme tilbage til dem, der har brug for mere forklaring.

• Omformuler besværlige spørgsmål.
Ved at omformulere spørgsmålet, har du mere tid til at tænke og komme med et bedre svar. Omformulering, kan gøre et spørgsmål, der lyder negativt til noget mere positivt og dermed lettere at forstå.

• Fortæl dit publikum, når Q&A er ved at slutte.
Forsøg ikke at afslutte sessionen brat. Sig at der lige er tid til et par spørgsmål mere, i stedet for at sige: "Dette er det sidste spørgsmål." Når du tager flere spørgsmål, vil du tilfredsstille flere personer, og svarene kan være kortere.

Hvis du har forretningsrelaterede spørgsmål eller ønsker anden rådgivning om arbejdspladsen, besøg vores hjemmeside på www.dalecarnegie.dk eller mail os på info@dalecarnegie.dk
 

 
Du kan også læse mere om Dale Carnegie Training og vores kursus i Præsentationsteknik - High Impact Presentations på finduddannelse.dk og bestille informationsmateriale

Ingen kommentarer:

Send en kommentar