torsdag den 29. oktober 2009

Kunsten at opbygge relationer

Carnegie CoachTM
Kunsten at opbygge relationer!
Af Thomas Dybvad
Adm. Direktør, Dale Carnegie Training ®

Kære Carnegie Coach,
 

Jeg har altid følt, at lukke en aftale ikke er afslutningen, men begyndelsen på et partnerskab. Det har til tider været en udfordring at fortsætte forholdet, efter handlen er afsluttet, da mit fokus er at generere nye indtægter til mit firma. Desuden mener mit firma, at en eksisterende kunde ikke er så profitabel som nye kunder. Hvad er dine tanker? - Karen

Kære Karen,

I dagens hektiske verden er det meget vanskeligt at dyrke og vedligeholde et forhold til en kunde, men det er netop det succesrige sælgere gør for at blive på toppen. De fleste salgslederes tilgang til deres arbejde har netop det mål at opbygge langsigtede relationer.

Fokus er ikke kun på, hvad du kan sælge til kunder, men hvordan du kan skabe varige relationer med eksisterende kunder. Disse eksisterende kunder vil være dit salgsnetværk, fordi du har vundet deres tillid og vist, at du har kendskab til det produkt du sælger.

Når du har positioneret dig selv som salgskonsulent hos eksisterende kunder vil det hjælpe dig med at generere indtægter, også selv om din virksomhed ikke synes at mene det. Dit forhold til disse kunder vil give dig troværdighed, som igen vil give dig anerkendelse fra potentielle kunder.

Kort sagt, har du ret.  Indfri dine forpligtelser, følg op som lovet, og hold kontakten. Dette øger din synlighed og troværdighed og skaber kundeloyalitet. Og snart vil det, at opbygge relationer være naturligt for dig og du kan fokusere på nye forretninger.


For forretningsrelaterede spørgsmål eller ønsker anden rådgivning om arbejdspladsen, besøg vores hjemmeside på www.dalecarnegie.dk eller mail os på info@dalecarnegie.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar